Tip: Nem content-plan til SoMe

Tip: Nem content-plan til SoMe

I en travl hverdag kan det være en udfordring at få slået indhold op på de sociale medier. En content-plan giver dig det overblik, som kan hjælpe dig på vej. Her tipper jeg dig til en simpel en af slagsen.

Gustav Østeraa, Marketingkonsulent

Udgivet: 5. april 2022

Vil du være én man lægger mærke til på sociale medier? Det kræver, at du løbende slår relevant og varieret indhold op. Men i en travl hverdag kan det være svært at finde tid til at lave de løbende opslag, og det er nemt at udskyde et opslag til ugen efter, hv­­or du sikkert har lige så travlt.

En content-plan er et effektivt værktøj til at strukturere din indsats på de sociale medier og sørge for, at du i god tid ved, hvad der skal laves. Du kan planlægge, hvad du skal slå op og lave indholdet, så det er klart.

Her får du et bud på, hvordan du nemt kan lave en content-plan.

Lav din contentplan i et simpelt skema

Det behøver ikke at være raketvidenskab for at være effektivt, tværtimod. Et simpelt skema giver dig lige præcis det overblik, der skal til. Jo mere kompliceret du laver dit skema, jo større er risikoen for, at du kører død i det og mister overblikket.

Et skema kan f.eks. laves i Excel eller Google Sheets, hvor flere kolleger kan samarbejde om planen og give hver deres input.

Start med at liste ugerne for hele året i første kolonne som på billedet, du ser herunder. Hvis du er mere ambitiøs end mig og vil lave flere opslag om ugen, lister du bare dagene for hele måneden i første kolonne og laver et skema for en måned i stedet for et år.   

Det næste du skal gøre er at dele dine opslag op i forskellige kategorier og indsætte dem i øverste række. På billedet nedenfor har jeg indsat ”Video-opslag”, ”Behind the scenes”, ”Blog-opslag”, "Kaffe-opslag" og "Kampagner". Du skal naturligvis vælge de kategorier, der giver mening for det indhold, du vil dele.

Nu er du klar til at skrive opslag ind i dit skema. 

Skema med content-plan

Det er en simpel content-plan, som giver dig et overblik, over de opslag du skal lave. Samtidig bliver det nemt at se, hvis du har en overvægt af en bestemt type opslag. Det er nemlig vigtigt, at dit indhold ikke bliver for ensformigt. Variation giver engagerede følgere og mindsker risikoen for, at de stopper med at følge dig. Forhold dig til hvad det er for noget indhold, din målgruppe reagerer på og lav kategorier, der passer dertil.

Det smarte ved en content-plan er også, at du kan planlægge dine opslag forud. Sæt dig f.eks. ned en gang om måneden og planlæg, hvad der skal laves i den kommende måned. Måske kan du lave noget af indholdet på forhånd, så det er klart til at blive slået op. Ved at planlægge dit indhold i god tid, tager du kontrol over din SoMe-indsats, i modsætning til, hvis opslagene kommer som en uforudset opgave der skal løses hver eneste uge.  

Mangler du hjælp og sparring til at komme igang med din SoMe-indsats? Kontakt os.

Kontakt os