Slik og SoMe – det handler om at vælge med omhu

Slik og SoMe – det handler om at vælge med omhu

At vælge SoMe-kanaler er en svær beslutning, der på mange måder minder om at blande slik i supermarkedet. Du må danne dig et overblik og vælge med omhu, så din indsats bliver dedikeret på færre medier i stedet for udvandet på mange.

Gustav Østeraa, Marketingkonsulent

Udgivet: 20. december 2021

I en perfekt verden kunne du være til stede på alle sociale medier og nå ud til din målgruppe med relevant indhold tilpasset det enkelte medie. Desværre er verden ikke perfekt, for hvis den var, kunne jeg spise slik hele dagen uden at få kvalme (jeg kan godt lide slik). I stedet må jeg vælge med omhu. Jeg må beherske mig, og det vil jeg også råde dig til, når du skal vælge SoMe-kanaler, for hellere være dedikeret på få medier, end halvhjertet på mange. Der er mange overvejelser, som kan hjælpe dig med at vælge. Her gennemgår jeg nogle af dem.

Hvor er din målgruppe?

Sociale medier

Når du skal vælge den rigtige SoMe-kanal, bør du stille dig selv det simple spørgsmål: Hvor er min målgruppe?

Hvis du går rundt i supermarkedet, er det mest sandsynligt, at du finder mig i slikafdelingen, hvor jeg er i gang med at overveje, om det skal være chokolade eller skumfiduser. Men måske går din målgruppe rundt ovre ved frostvarerne eller i vinafdelingen. Sociale medier fungerer på samme måde. Du kan i princippet finde alle typer af mennesker på dem alle sammen, men nogle målgrupper foretrækker bestemte kanaler frem for andre.

Hvis du nu tænker ”jo jo, men alle er jo på Facebook”, så har du en pointe. I 2020 brugte hele 65 % af danskerne Facebook dagligt ifølge rapporten Medieudviklingen 2020 som er udarbejdet af DR Medieforskning. Til sammenligning var der ifølge rapporten 30 % der dagligt brugte Instagram, 8 % der dagligt brugte LinkedIn, og 7 % der dagligt brugte Twitter. Dermed er det svært at komme udenom Facebook, men bare fordi mange er på Facebook, betyder det ikke, at det er det smarteste sted for dig at lægge din tid og energi.

Hvis din virksomhed handler med andre virksomheder, giver det f.eks. god mening at være på LinkedIn, som er stedet, hvis du vil i kontakt med virksomheder. Er din målgruppe unge mennesker, kan Instagram være kanalen for dig, især hvis du har et produkt, der tager sig godt ud visuelt.

Valget af SoMe-kanal er mere komplekst end som så, da din målgruppe ofte kan findes flere steder. Dem der er på LinkedIn, har f.eks. typisk også privatprofiler på Facebook, så der kan være mening i at være til stede på begge kanaler. Det kan også være, at din målgruppe er unge mennesker, men det betyder ikke, at du bare skal vælge Instagram per automatik. F.eks. er unge mennesker også at finde på andre platforme som f.eks. TikTok, et socialt medie der vokser rigtig hurtigt. På TikTok deler brugerne små, ofte humoristiske videoer med sang, dans eller andre talenter, så fokus er anderledes end på Instagram.

Det kan også være, at Twitter er oplagt, selvom der ikke er nær så mange brugere, som på mange af de andre kanaler. For eksempel hvis du vil nå ud til meningsdannere, da mange af dem har en Twitter-konto.

Men kan jeg ikke være på flere kanaler så?

Når du har fundet ud af, hvor du finder din målgruppe, rejser spørgsmålet sig: Hvor mange SoMe-kanaler, skal jeg vælge? Det afhænger af meget, og her kommer det, du under alle omstændigheder skal overveje.

Computer og telefon

Har du tid?

Tiden er en væsentlig faktor. Du har sikkert prøvet at kigge forbi en Facebook-side, hvor det sidste opslag er et år gammelt.  Det giver cirka samme oplevelse, som at gå ind i en slikbutik, hvor der ikke er en medarbejder at se, og de fleste bland-selv-bøtter er tomme. Du går derfra og undrer dig over, om butikken i det hele taget var åben.

Pointen er, at hvis du beslutter dig for at være til stede på et socialt medie, så skal der jævnligt lægges indhold op. Forhold dig til, hvor meget tid du har til at producere indhold og lave opslag. Hvis du driver en virksomhed, har du sikkert allerede mange bolde i luften, og hvis du ligner flertallet af vores kunder, er tid en mangelvare. Hos Gro&Co er vi ikke bedre selv. Kundernes opgaver kommer i første række, og opslag på sociale medier ryger lynhurtigt nederst på to do-listen, når hverdagen drøner derudaf.

Hvis du kommer frem til, at du har tid til at holde flere kanaler ved lige, kommer den næste overvejelse.

Hvilke SoMe-kanaler passer godt sammen

Puslespil

Nogle ting fungerer bare godt sammen. Cola og chips. Brownie og vaniljeis. Instagram og Facebook.

Der kan være god mening i at blande flere SoMe-kanaler sammen. Tidligere nævnte jeg for eksempel muligheden for at være til stede på både Facebook og LinkedIn. Her må du forholde dig til, om de kanaler, du overvejer, supplerer hinanden godt i forhold til det, du markedsfører.

For nu at blive ved eksemplet, så giver Facebook og LinkedIn begge mulighed for at annoncere, men muligheden for at nå ud til din målgruppe er ikke den samme. På Facebook kan du målrette efter kriterier som demografi, interesser og lokation. På LinkedIn er fokus i højere grad på jobtitler og brancher. Det betyder også at LinkedIn klart er værd at overveje, hvis du har en B2B-virksomhed, hvor du for eksempel gerne vil nå ud til personer, der har en bestemt rolle i en anden virksomhed.

Men nu skal du ikke misforstå mig. Du kan godt have en B2C virksomhed, der vil klare sig fremragende på LinkedIn eller en B2B virksomhed, der vil have stor succes på Facebook. Pointen er bare, at du bør gøre dig nogle tanker om, hvilken platform der vil egne sig bedst til at nå ud til netop din målgruppe. Måske er det begge to, fordi de kan nå ud til din målgruppe på forskellige måder. Her afhænger det meget af, hvordan din målgruppe er defineret.

Nu vi taler om SoMe-kanaler, der spiller godt sammen, så er Facebook og Instagram også værd at nævne. Der er nemlig mulighed for at annoncere på begge platforme samtidig, så dine annoncer ikke blot vises det ene sted. Er du kun på Facebook, kan det altså være, at du bør overveje at markedsføre dig på Instagram, nu du alligevel er i gang. Det giver især mening at overveje, hvis du henvender dig til en yngre målgruppe.

Nu har vi været lidt omkring SoMe, men vent lige lidt. Hvad med alle de andre kanaler? 

Husk der også findes mange andre kanaler

Bland selv slik

At vælge de rette kanaler er lige så afgørende, som at blande det rigtige slik, når man kun har 5 kr. at gøre godt med. Du skal have mest muligt ud af dit markedsføringsbudget, så prioriter de kanaler, der giver størst værdi. 

Det er værd at huske, at kanalerne supplerer hinanden på forskellige måder, så tricket er at finde et godt mix og det betyder, at du ikke kun bør fokusere på SoMe.

Hvis du arbejder med nyhedsbreve, kan du bruge Facebook til at få sign ups, og omvendt kan du bruge nyhedsbrevene til at få følgere på Facebook. Email-markedsføring er en af de mest effektive kanaler og værd at overveje som en del af dit mix.

Tænk i helheder. Når der er god sammenhæng i indsatsen på tværs af medier, får du mere ud af det. 

Lad os opsummere

Du bør overveje, hvor du bedst kan nå ud til din målgruppe, men vær også realistisk om, hvor meget tid du har. Tiden er især relevant i forhold til, hvor mange kanaler, du bør vælge. Beslutter du dig for, at du vil være til stede, skal du gå all in og jævnligt slå relevant indhold op.

Det er også værd at overveje, hvilke kanaler, der spiller godt sammen, og her kan du med fordel kigge ud over SoMe og se på markedsføringskanaler generelt.

Hos Gro&Co kan vi hjælpe dig med at vælge SoMe-kanaler, men også med din SoMe-indsats generelt. Vi hjælper både med planlægning, eksekvering og opfølgening.

Kontakt os for en uforpligtende snak.

Kontakt os