God digital marketing kræver god kommunikation

God digital marketing kræver god kommunikation

For et øjeblik siden faldt jeg over en Facebook-annonce fra et firma, jeg aldrig har hørt om før. ”Prøv 20 bæredygtige kaffekapsler for 29 kroner” var budskabet sammen med et billede af en pakke gennemsnitlige kapsler. Easy tiger. Skulle vi ikke lige lære hinanden at kende, inden du spørger, om jeg vil med dig hjem?

Trine Ørskov, Direktør

Udgivet: 9. juni 2022

Overbevis mig først om, at vores kemi passer sammen og få mig så til at tro, at du forstår mig og mine udfordringer. Når vi er så langt, må du gerne begynde at fortælle, hvad du har på lager, og hvis det kan hjælpe mig med at løse en udfordring, behøver du ikke engang at sige ’kom og køb’, for så ligger jeg der allerede. Og hvis du holder, hvad du lover, bliver jeg liggende.

Jeg lever af at lave digital markedsføring, og en af mine kæpheste er at overbevise mine kunder om at investere i god kommunikation, inden vi sætter deres annoncering op på SoMe, Mailchimp eller Google og trykker start. 

Hvad mener du egentlig med god kommunikation?

Hvad mener du egentlig med god kommunikation, spurgte Gro&Cos håbefulde marketingkonsulent for nylig. Godt spørgsmål. 

Jeg mener kommunikation, der er relevant og værdifuld for modtageren. Kommunikation der er tilpasset modtagerens kendskab til afsenderen. Budskaber der er er kælet for, så de er opløftende, måske ligefrem frydefulde at modtage. Kommunikation der er mindst en overvejelse værd, som trækker smilebåndet i opadgående retning eller gør modtageren klogere. 

Der er for meget dårlig kommunikation i min branche

  • For mange klichefyldte og kedelige emails fra virksomheder, der vil fortælle, at de er bedst eller størst på deres felt. Tillykke med det, tænker modtageren, men hvad betyder det for mig?
  • For meget ligegyldig info forklædt som forspil, inden afsenderen tillader sig at kaste sit salgsbudskab efter modtageren. ’Sommeren er over os 🌞’ er et godt brugt eksempel på information, der ikke bibringer modtageren nogen form for ny eller brugbar viden.
  • For mange irrelevante budskaber på små annoncepladser med produktbilleder uden kontekst og tekster som ’Skynd dig!’ og ’Se ugens tilbud’.
  • For mange der på næsten desperat maner vil have modtageren til at lægge penge i deres butik nu. 

Som forbrugere er vi blevet døve for den slags, og det er min erfaring, at det flytter langt færre varer over disken end velovervejet kommunikation, der har modtageren i centrum.

Det er smaddergod business at gøre sig umage med at lave god kommunikation, der handler om, hvad din modtager er optaget af, i stedet for hvad du gerne vil sælge. Og det betaler sig at tilpasse kommunikationen til de forskellige stadier i marketingtragten - den giver et billede af kundens rejse fra intet kendskab til loyal kunde. Kommunikation der hjælper din modtager, gør nemlig nøjagtigt det samme for dig. Det sælger varer.  

Der er så mange i kampen om at ville din modtager noget, at du skal gøre dig fortjent til hendes opmærksomhed. Hvis du gør det godt, kan du skifte one night stands ud med loyale og langvarige kunderelationer.     

Jeg drømmer om et opgør med klichéerne, den ligegyldige info og de selvforherligende statements i digital markedsføring. Jeg ønsker mig kommunikation, der er velovervejet og har fokus på modtageren. Er du enig? Eller uenig? Uanset ville jeg elske at høre fra dig.    

Jeg går på arbejde fordi jeg er lun på god kommunikation, og jeg vil gerne hjælpe dig - med konkrete kommunikationsopgaver, sparring eller rådgivning. Slå på tråden eller send mig en mail.

Kontakt os